Innerlijke Kinderen

Jonge Hugo

"Hoe oud was jouw 'innerlijk kind', toen het voor het eerst dingen deed, die je nu niet bevallen van jezelf?"

Stel je voor dat alles wat je ooit hebt meegemaakt verbonden is met een 'kind' dat in je leeft. Laten we deze kinderen 'jongere jij' noemen. Er is een 'jongere jij' die voor het eerst zijn moeder zag. Er is een 'jongere jij' die voelde hoe je vader je hand vasthield toen je leerde lopen. Er zou ook een 'jongere jij' kunnen zijn, die gehoord heeft dat je niet mag 'lachen', omdat het niet het 'juiste moment' is. Of een 'jongere jij', die zich alleen voelde toen iedereen druk bezig was met hele belangrijke dingen. Het is zelfs mogelijker dat er 'jongere jij's' zijn die nog veel ergere dingen hebben meegemaakt.

Welke 'jongere jij' wil gehoord worden?

Blokkades en ongewenst gedraag is vaak verbonden met 1 van onze innerlijke kinderen. Onze innerlijke kinderen hebben geleerd om 1 of meer van onze behoeften te verdedigen met een strategie die op die leeftijd succesvol was. Misschien heeft je 'jongere jij' uitgevonden dat je moet schreeuwen als je aandacht wilt hebben en als in stresssituaties is dat wat je systeem nog steeds doet. Misschien vond je 'jongere jij', dat je voorzichtig moest zijn met het uiten van je gedachten en gevoelens als je geen 'straf' wilt krijgen en vind je 'huidige ik' het nog steeds moeilijk om te zeggen wat je denkt en voelt, zelfs als de 'volwassen jij' weet dat een andere strategie meer oplevert.

Altijd. Nooit. Iedereen. Niemand.

Innerlijke kinderen verbinden ons met de delen van onszelf die dingen hebben meegemaakt die op dat moment in ons leven zeer onplezierig of zelfs traumatisch waren. De 'volwassen jij' kan deze dingen relativeren en weet dat ze veranderd kunnen worden en/of weer voorbij gaan. De 'jongere jij' (vooral de kinderen onder de 7) hebben dat vermogen niet. Zij evaren de wereld in absoluten als 'altijd' en 'iedereen'. Door deze ervaring zijn deze kinderen (stemmen) in jou nog vasthoudender als ze vechten voor bepaalde oplossingen, strategieën en overtuigingen. Als volwassen woorden als 'nooit' en 'niemand' gebruiken, is mijn ervaring dat er een kind is dat gehoord wil worden.d.

Je 'jongere jij' wil serieus genomen worden

Het verbinden van gedrag en overtuigingen aan 'kinderen' heeft meerdere voordelen. Kinderen zijn vaak veel eerlijker dan volwassen. Ze weten exact wanneer hun verhaal serious genomen wordt en zullen je zeggen, wanneer je iets belangrijks niet benoemt.Tegelijkertijd zijn ze bereid om samen te werken. Als ze het gevoel hebben dat er voldoende naar hun geluisterd is, zijn ze meer dan bereid om te veranderen. Ik heb keer gezien, dat als we hen of de behoeften waar ze mee verbonden zijn niet serieus nemen, ze de acties van de volwassenen die wij nu zijn saboteren. Tegelijkertijd zullen onze 'innerlijke kinderen' als we voldoende naar hen luisteren ons helpen bij het vinden van duurzame oplossingen en ons ondersteunen om  ze te laten werken.